Monday, 4 March 2013

Bålkos i vår sola

Med pluss grader og sol som varmer godt i fjeset ble det mange utetimer i helgen. På søndag droppet vi skiene og tok heller beina fatt i skogen rett ved der vi bor. Der er det alltid faste stier som er tråkket opp da det er veldig mange hundeeiere i området, så det er fint å gå der for lillegutt også. (Skiløypene holder vi oss langt unna så lenge vi ikke har ski på beina...). Og så hadde jeg Ergo Bæreselen med så lillegutt kunne kose seg på ryggen min når han ønsket det. Etter en ikke så alt for lang gåtur fant vi oss et fint sted for pause. Der ordnet vi en koselig sitteplass i sola og tok livet med ro i flere timer :-)

Ikke en sky på himmelen og lillegutt nyter utsikten fra ryggen min

 Gutta boys griller kanelsnurrer.

Det er så kjekt når temperaturen begynner å bli så behagelig at man kan ha lange pauser uten at man blir kald. På bålet lagde vi oss kanelsnurrer (pinnebrød med kanel og sukker) og innbakt banan med sjokolade. Skikkelig snadder og alt ble spist opp :-)

Lillegutt hadde mye glede i spaden og måkte og ryddet på plassen vår :-)

Spaden kan også brukes som akebrett :-)

 Vi lagde også en liten hoppbakke til hopperen som er fra mannen var liten gutt. Unna vei her kommer jeg!

Merker lillegutt begynner å bli større og mer selvstendig og det gjør det mye enklere for oss foreldre. Vi kan ordne mat til bålet etc mens han tusler med sitt bare han får hjelpe til litt innimellom.

For en fin helg!! Og jeg begynner å få skikkelig vår følelse selv om det fortsatt er mye snø igjen.

6 comments:

  1. Heisann.
    Så fin blogg om friluftsliv da :-) Jeg kom plutselig over den når jeg googlet om Ergo bæresele ;-) Ser ut som om dere koser dere masse på tur :-)
    Så fin dress gutten deres har da, er det Reima sin vårdress eller? Hvor mye klær bruker du under denne? Syns det er vanskelig å kle små barn i denne overgangen jeg....
    Hilsen Anette :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Anette, så hyggelig du kom over bloggen min :-)
      Ja dressen lillegutt har på seg er Reima sin vårdress som jeg kjøpte i fjor. Veldig fornøyd med den. På søndag var det plussgrader og sol, hadde det vært minusgrader hadde jeg nok heller tatt vinterdressen... Under dressen brukte jeg to tynne lag med ull dvs ullbody og ull strømpebukse innerst og Janus hel ulldress (ganske tynn) som mellomlag. Jeg passer på å ikke kle han alt for mye for det ødelegger bevegelsesfriheten hans og så har jeg heller med litt ekstra klær i sekken om han skulle bli kald dvs på søndag hadde jeg med en litt tykkere ulldress slik jeg evt kunne bytte ut mellomlaget som det skulle bli behov.

      Barn er så forskjellig også så det er ikke alltid så lett å vite hvor mye man skal ha på de nei, spesielt ikke når de er så små at de ikke sier ifra selv. Er jeg i tvil sjekker jeg nakken og hendene hans, dersom han verken er svett eller kald (og virker fornøyd) så er temperaturen bra. Jeg har som regel 2-3 lag med ull på våren/vinteren og regulerer heller tykkelsen på lagene etter hvor kaldt det ute.

      Ha en fin kveld!

      Delete
  2. Å så koselig! :) en heeerlig gutt dokke har, en blid friskus. Maten såg himmla god ut, vart sulten her eg sitter! Dokke er heldige som har stabil snø, her kjem den, og forsvinner 1 uke etter og er berre råten snø og vått. vanskelig å gå i fjella når det er slik dessverre. Nyt snøen og været, og berre nyyyyt kvarandre :-D Herlig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk, er jo veldig stolt over friskusen vår da vettu hehe :-) Ja det er kjekt at vinteren er såpass stabil her. Jeg vokste opp på Møre så vet hvordan det er å ha vinter hvor snøen smelter omtrent like fort som den kom... Men naturen på Møre er jo fantastisk da, savner den veldig selv om jeg trives utrolig godt på Østlandet også. Har lært meg at all natur har sin sjarm!! Ha en fin dag :-)

      Delete
  3. Heisann, kom over bloggen din inne hos Eli Kristin. Veldig flott blogg som jeg kommer til å titte innom flere ganger. Går selv mye tur både med og uten barn, så her kan jeg hente inspirasjon :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Elisabeth, så hyggelig at du fant turen innom bloggen min. Da fant jeg jo også veien til bloggen din. Jeg har familie i Elnesvågen så prøver som regel å få til noen turer når jeg først er der, så da er det jo supert å kunne finne nye turideer på siden din :-)

      Delete