torsdag 28. mars 2013

Jeg ♥ kajakken min....

Mens jeg er på Møre kjenner jeg at det virkelig kribler i kroppen når jeg titter ned på fjorden. Får så lyst å padle! Desverre har vi ikke anledning til det denne påsken, men får håpe vi får det neste gang vi er på Møre.

Jeg og mannen har hver vår kajakk. På mange av padleturene har vi tatt med telt og sovet noen netter ute. Det er en kjempe fin måte å oppleve naturen på, og mange av de fineste turene jeg har vært på har vært med nettopp kajakk :-) Det er noe med roen man får i kroppen mens man glir gjennom vannet, og man kommer ofte ganske nærme innpå dyrelivet.

Litt om kajakkene våre
Vi har såkalt sit-on-top kajakk hvor jeg har type RTM Disko og mannen RTM Tempo. Det er ikke den type kajakk man ser mest av i Norge kanskje, men vi har vært veldig fornøyd med de til vårt bruk. Vi padler mest innsjøer, og har brukt de til lett elvepadling som de også fungerer bra til. Det fine er at vi også får med oss en del utstyr i kajakkene. Det er lasterom foran, og bak er det plass til en stor padlebag som vi stropper fast. Vi har faktisk padlet Dalslands Kanal dvs fra Østervallskog til Kjopmannsbro som innebar 5 netter i telt og 6 dagers padling og vi fikk med oss alt vi trengte på turen. Kajakkene tåler også litt, og det synes jeg er et stort pluss. Selv om vi har gått til anskaffelse av kano så kommer jeg ikke til å pakke bort kajakken altså!!
  
Meg og kjære kajakken min, her fra fjor sommer på vänern i Sverige

Lillegutt fikk være med en liten tur i kajakken i fjor sommer, men han skjønte ikke hvorfor det ikke var han som kunne styre åra (litt frustert) så det ble ikke så lange turen....

Å jeg har lyst på min egen kajakk mamma.....

Denne gleden jeg og mannen har over å padle er noe vi håper å bringe videre over til lillegutt. Kajakk er litt upraktisk med en liten tass, så derfor har vi akkurat gått til innkjøp av en Ally Kano 16,5 DR og håper den vil gi oss mange fine turer framover. Gleder meg masse til å teste den iallefall :-) Jeg har ikke så mye erfaring med kano, men mannen har det så det skal nok gå fint. Det vil også være en ny erfaring å ha med barn på padletur, så de første turene vil nok være litt korte. Og sikkerhet først selvfølgelig, alltid redningsvest hos både store og små og ikke padle alt for langt unna land...

Håper å kunne dele mange fine padleopplevelser med dere framover :-)

2 kommentarer:

  1. Så kjekt dåkke har det! Jeg vet det finnes kajakker helt ned til 3 år og det er det minste som jeg har funnet ut....

    Tidlig krøkes god padlekrok skal bli:))))

    SvarSlett
    Svar
    1. Å det hadde vært gøy for lillegutt med egen kajakk tenker jeg, hehe det må jeg undersøke :-)

      Slett