Wednesday, 24 April 2013

Vinter bekledning av barn

Jeg har fått noen spørsmål om vinterbekledning i bloggen min. Jeg er absolutt ingen ekspert på området, men litt erfaring har vi gjort etter tre vintersesonger med lillegutt så jeg tenkte jeg kan dele med dere selv om det nå har blitt vår og vi kan kle oss litt lettere ;-) Men da har jeg det i arkivet om noen er interessert....

Jeg har som regel 3 lag med klær på vinteren og regulerer heller tykkelsen på lagene etter hvor kaldt det ute. Det er bedre med flere lag tøy, enn få tykke plagg. Flere plagg sikrer luft mellom plaggene som isolerer godt, gir god bevegelsesfrihet, og det blir lettere å regulere temperaturen ved å ta av eller på ett plagg.

Barn er så forskjellig også så det er ikke alltid så lett å vite hvor mye man skal ha på de, spesielt ikke når de er så små at de ikke sier ifra selv. Er jeg i tvil sjekker jeg nakken og hendene på lillegutt, dersom han verken er svett eller kald og virker fornøyd så er temperaturen bra.

1. Første lag
Det første laget som skal holde kroppen tørr og varm og kan være ull eller superundertøy. Unngå bomull...
Vi har prøvd flere merker med ull, men favoritten er Tom & Trine sin ullserie (body og strømpebukser) som man får kjøpt på Sparkjøp. De er av 100 % ull, behagelig å ha på for lillegutt, vennlig pris og er veldig slitesterke.

2. Mellomlag
Ull evt fleece er det beste da disse materialene har god evne til å regulere temperaturen med sin kombinasjon av varmende og fukttransporterende egenskaper.
Vi er heldig og har fått flere hjemmestrikket ullgensere og bukser som er kjempe kjekt å ha på kalde vinterdager. I tillegg har jeg kjøpt et par ulldressser som har glidelås, fordelen med de er at lillegutt lett klarer å ta de av og på selv. Vi har en ulldress fra Name IT i 100 % ull som jeg er veldig fornøyd med da den er slitesterk og ganske tykk så passer til kalde dager + en tynnere ulldress i merket Janus som også er i 100% ull og som passer bra på mildere vinter dager.

3. Ytterlaget
Det ytterste plagget skal beskytte mot vær og vind. Når det gjelder parkdress er det greit å sjekke følgende kvaliteter: pusteevne, vanntetthet, slitestyrke og at den er god for barnet å ha på (ikke for stor, tung og stiv).  Jeg har to parkdresser til lillegutt, en vinterdress og en vårdress fra Reima så kan jeg velge det som passer best etter hvor kaldt det er ute.

Votter:
Jeg har prøvd flere forskjellige typer vintervotter, slet med å finne noen som både satt godt og som holdt hendene varme på kalde vinterdager. Tilslutt fant jeg heldigvis noen jeg har vært veldig fornøyd med, nemlig
Hestra sin Kid’s Wool Terry Mitt. Det er en vannavstøtende og ullfôret vott for barn med regulerbar rem rundt håndleddet og elastikk i hele åpningen for å unngå å få snø i hanskene. I tillegg til at de holder hendene varme så sitter de godt, og lillegutt klarer fint å gripe med de noe som er veldig viktig synes jeg.



 


2 comments:

  1. Kjempegode råd du kommer med angående vinterklær. Veldig enig at flere tynne lag gir bevegelsesfrihet. Ha en fin dag

    ReplyDelete
  2. Heisann =) Googlet rundt og kom over bloggen din og ble sittende å lese i 20 min.. Du havner på bokmerkelista =) Kjempekoselig og fin blogg.
    Digger de oppskriftene dine =) Og nyttige bekledningstips.. =)
    Riktig god helg.. Gleder meg til nye innlegg =)
    Marthe =)

    ReplyDelete