Saturday, 20 July 2013

Teltovernatting ved Femunden

På vei til Trøndelag kjørte vi forbi Femunden, og da tok vi likegodt ei natt i telt i området.
Vi sov ikke ved selve Femunden vannet, men lå ved et lite koselig vann som het Ormutusjøen. 

Turbo var på sin første telttur og koste seg i egen stol. Med bilen i nærheten så kan alle nyte litt ekstra komfort hehe! 

Vi kom fram til teltplassen litt sent på kvelden så da ble det veldig enkel middag - Real turmat til oss voksne og bacon og ostepølse til lillegutt. 


En meget fornøyd gutt har fått nytt liggeunderlag og therm-a-rest stol så nå slipper han å ta våre stoler ;-)


Litt glade for å være på teltur igjen ;-) 

Etter middagen ble det en liten kveldstur langs vannet



Var en del molter der vi teltet, men ikke så mange som var modne enda
De få modne var veldig gode da


Fin kveldstemning ved Ormutusjøen
Lillegutt kaster kongler i vannet

Lillegutt fikk ny sovepose til 3 års dagen sin, da den forrige soveposen begynte bli liten
Den nye heter Ajungilak Little Mammut barnesovepose. 
Soveposen har avtakbar del nederst, slik av vi kan justere lengden fra ca 105 cm til opptil 140 cm. 

En fornøyd tass glad for at han skal sove i telt igjen

Lillegutt prøvde seg som fotograf, litt påvirket av mammaen sin ;-)

Vi koste oss veldig i teltet før leggetid.
Han liker veldig godt at jeg forteller eventyr, gjerne innflettet med historier vi har opplevd. 

Her har han sovnet ser du vel? ;-)
Det tok litt tid før han sovnet. dette er første teltturen han var på siden han sluttet med smokken og det gjør det nok litt vanskeligere finne roen... 



Koselig kveldstemning!

Men når vinden ga seg begynnte myggen å bli ganske masete så vi voksne tok likegodt en tidlig kveld vi også. Jeg var uansett trøtt og mannen litt lei over at han ikke fikk ordnet seg fiskekort.... 

Ny dag - nye muligheter!
Turbo nyter morgenutsikten fra teltet
Lillegutt sov til nesten åtte, jeg klager ikke da ;-)

18 grader og sol - livet er herlig!

Sulten gutt koser seg med frokosten
Til frokost hadde vi havre polarbrød med morrpølse eller syltetøy + havregrøt.
Hadde også blåbær og bringebær så koste oss veldig :-)


En gutt som nyter fine utsikten over vannet

Etter frokosten hjalp lillegutt pappa å vaske opp
Etterpå pakket vi sammen utstyr og telt og kjørte nordover mot Trøndelag

Det var kjempe kjekt å få ei natt i telt igjen.
Klart som høygravid så er ting litt mer tumlete enn ellers, ting tar tid med meg og det blir litt ekstra arbeid for mannen... Men ved å telte i nærheten av bilen og gjøre det enkelt med maten så gikk det veldig greit synes jeg og det er absolutt verdt det!!! Jeg sov overraskende godt, frisk luft gjør underverker som vanlig.

Og vi håper komme tilbake til Femunden en vakker dag, da skal vi ha litt bedre tid og ta med oss kanoen :-)

4 comments:

  1. Gladgutt de luxe! :)

    Herlige turbilder, gjett om han der er en liten "Lars Monsen", hihi. Flotte turer dere har vært på.

    Må si du er sprek og ser ut til å være i god form, voksende mage til tross. Det er en del ting som gir litt ekstra utfordringer i noen settinger kanskje, så jeg er imponert over deg også. Det der kunne jeg ikke ha gjort i mine siste to svangerskap. Så lenge formen er bra er alt godt, bare nyt sommer'n :D

    Kos dere videre!
    Eli Kristin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Eli Kristin, takk for koselige ord! Ja det er en skikkelig turgutt vi har, til vår store glede. Det er litt ekstra utfordrende med store magen, og formen er nok litt opp og ned... Men jeg klager ikke, for selv om jeg innimellom ikke har annet valg enn å ta det med ro når kroppen krever det så klarer jeg å få vært på tur på gode dager og da er jeg veldig fornøyd! Nyt sommeren videre du også :-)

      Delete
  2. Kom over bloggen din når jeg googlet etter telttur med barn. Kjempe fin blogg med mye inspirasjon, her kommer jeg helt sikkert til å titte innom igjen :-)

    ReplyDelete
  3. Ser det er en stund siden men koselige bilder og herlig se gutten dere kose seg slik på telttur :-) Imponert over at du orket å telte som høygravid også :-) Hilsen Siri

    ReplyDelete