Saturday, 29 March 2014

Romeriksåsen - Holterkollen 455 moh



Holterkollen er en høyde øst i Nittedal, rett sør for grensen til Gjerdrum. Fra toppen ser man bygda sørover og man har også utsikt mot Gjerdrum og Skedsmo. I dag har det vokst såpass med vegetasjon på toppen at det ikke lenger er den store utsikten så da må en gå litt lenger sør for å få god utsikt over bygda. Holterkollen preges av at det har vært utstrakt hyttebebyggelse, spesielt i tiden før og like etter krigen var det stor byggeaktivitet og det gikk egen hyttebuss fra Oslo til Nittedal.

Det går skogsbilvei fra sør opp til toppen, men det er også fine stier opp. Jeg valgte skogsbilveien denne gangen for å gjøre det enkelt siden jeg ikke er så kjent der og heller ikke hadde så mye tid. På skogsbilveien kan man også trille opp med barnevogn hvis man ønsker det, det er ganske bra stigning så det er nok god trim... Selv valgte jeg å ha lillesøster i bæreselen på denne turen.

Skogsbilveien opp til Holterkollen starter fra Raumerskauveien, du kan da parkere ved en bommen og følge skiltet Holterkollveien. Lillesøster var våken ved start, men trur ikke det tok fem minutter engang før hun sovnet. 


Det spirer og gror.

Sol og knall blå himmel - perfekt turvær!



Mange hytter oppover mot Holterkollen

Likte dette skiltet :-) 

Begynner å nærme meg toppen hvor det fortsatt var en del snø

To jeg møtte på anbefalte at jeg tok til venstre ved Pynten istedenfor å gå til toppen av Holterkollen, rett og slett fordi utsikten er mye bedre derifra. 


Fin utsikt mot sør i Nittedal (Rotnes).

Lillesøster sov godt i bæreselen og gikk glipp av fine utsikten. 


Utsikt mot Røverkollen


Det kvitret ivrig i skogen, og jeg traff blant annet på denne flaggspetten. 

Hadde litt dårlig tid da jeg hadde en avtale så jeg gikk ganske fort nedover. Jeg hadde sola mot meg som varmet godt, skikkelig herlig tur og god trim. Det gikk kjempe fint å ha lillesøster på magen, hun trives så utrolig godt i bæreselen at jeg foretrekker den mer og mer framfor vogn. Selv om hun begynner nærme seg ni kilo har jeg ingen problemer med å bære henne på magen. Hadde også sekk på ryggen så men merket ingen belastning på skuldrene, var bare litt støl i beina dagen etter.

3 comments:

  1. Nydelege vårbilete! Herleg å sjå bilete av dei flotte hestehovane. Veldig kjekt å lese at du (og babyen) trives så godt med bæringa! Det er utruleg koseleg å bære på tur. :) Eg gler meg til mange fine bæreturar utover våren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja da er vi to som gleder oss :-) Det er fortsatt en del snø i skogen her, men den forsvinner nok om noen uker og da blir det mange flere skogsturer med lillesøster på magen framover :-)

      Delete
  2. Sprekt av deg! Fine bilder :)

    ReplyDelete