Wednesday, 27 August 2014

Glimt fra sommerferien

Jeg har valgt å ikke blogge i sommer, men her kan dere likevel få et lite glimt av hva vi har drevet på med.

Trøndelag


Fjelltur på kvelden bare jeg og mannen 

Ikke vært mye alenetid på oss siste året så slike turer er gull verdt. 

Vakker utsikt fra Spillumsfjellet




I Trøndelag var det så varmt at det ikke nyttet å dra på tur med barna på dagtid. Ble mest kos i hagen eller på stranda og små turer på ettermiddagen når solen ikke var så sterk.

Lufte små tottelotter gjør godt.


Ikke lett å sove når soverommet tippet 30 grader, da var det bedre å være med på en liten kveldstur.


Vakre Trøndelag

Grimsdalen

På vei hjem fra Trøndelag overnattet vi i telt i Grimsdalen som er en utrolig vakker seterdal på nordsiden av Rondane. Vi har teltet der før og skal helt sikkert tilbake dit igjen 

Utrolig vakker natur

Mange gamle sætre som er verdt en titt


To som syntes det var veldig kjekt å sove i telt igjen.

Turning i teltet før leggetid hører med på tur. Lillesøster viser også gjerne hvor stor hun har blitt i løpet av sommeren :)

Storebror danset rundt og var helt turbo. Kanskje det var fjelllufta som gjorde han litt ør hehe!

Skal se om jeg får skrevet ett eget innlegg om Grimsdalen senere, det er barnevennlig og vakkert sted som er verdt et besøk.


Sjusjøen

På Sjusjøen storkoste vi oss på hytta. Der er det barnevennlig terreng så fint for storebror å være med på fjellturer.

Lillesøster trives fortsatt godt på magen min.

Yeahhh vi kom på toppen!


Bratte bakker er gøy å løpe ned. 

Storebror har hatt veldig framgang når det gjelder å gå selv på tur i sommer.

Trille / Sykkeltur rundt Sjusjøvannet. Å gå på slik bred grus sti er kjedelig for små bein og da var det genialt ha med balansesykkelen til storebror. 1 mil rundt vannet gikk som en lek :-) 

Morsomt å sykle på planker.

Det er også natursti rundt vannet som kan gjøre turen litt ekstra morsom. 

God trim å holde følge med storebror. Lillesøster sov godt på ryggen min her. Veldig fornøyd med min nye Ergobaby Ventus sele.

Turbobamsen var med på sykkeltur. Er tross alt en fjellrev!

Sommerkveldene var for fine til å sitte inne på hytta så jeg og mannen bytta innimellom på å dra ut. Han fikk seg noen fine sykkelturer og jeg tok meg noen fjellturer.

På toppen av Natrudstilen ved midnatt. Magisk!


Storebror fikk fiskestang til 4 årsdagen sin så det ble noen fisketurer i sommer. 

Stas å finne mark og enda bedre var det når han fikk fisk på kroken. Fiskeglede på høyt nivå! Tolmodigheten er ikke helt den store enda da men den øker vel etterhvert... 

Sverige

På hytta i Sverige hadde vi med Nordic Caben og den ble brukt på både sykkel og gåturer. Storebror har alltid storkost seg i den og det gjør også lillesøster. 


Kajakken min ble flittig brukt både på turer og til strandlek. Kjekt med langgrunn sandstrand så storebror hoppet ut og inn av kajakken hele tiden. Storebror fikk prøve padle på egenhånd men ikke så enkelt med lang kajakk og åre. Men han satt fint foran meg mens jeg padlet så jeg og han tok oss noen padleutflukter bare vi to. 

Lillesøster fikk også være med en liten tur og syntes det var kjempe spennende.

I den varmen som vi hadde var livet på stranda helt topp. 

Vannet var så varmt at lillesøster kunne sitte lenge å plaske uten å bli kald. Ikke ofte det er så deilig i Vânern så vi var utrolig heldig da vi hadde mange slike dager i ferien vår.

På kveldene dro jeg som regel ut å padlet, klarer ikke sitte rolig når det er så vakkert ute. 

Solnedgang, blikkstille vann og veldig stille foruten noen hegre som fløy over vannet. 



Koselig å padle alene i stillheten, men enda koseligere er det å dele slike naturopplevelser med andre!

Ei lykkelig jente!

Vann og himmel i ett - Magisk!

Båtliv og fisketurer hører også med når hytta er ved Vãnern.


På tur med lillesøster i Nordic Caben og storebror på balansesykkelen sin.

Grønt og vakkert


På sykkeltur til en svensk fornborg hvor vi spiste lunsj og fant en geocache.


Ut på tur aldri sur...


En herlig sommerferie med mange fine naturopplevelser. Og best av alt - masse familietid og null stress!

2 comments:

  1. Her var det masse fine glimt ! Det har vert ein nydelig sommar. Ser både storebror og lillesøster har vokse godt .-)

    ReplyDelete
  2. Så utrolig fine bilder du tar!

    ReplyDelete