Wednesday, 13 August 2014

Trilletur Lillomarka - Linderudkollen Trollvannstua og Grefsenkollen

Før sommerferien var jeg og lillesøster på trilletur og vi var innom Linderudkollen, Trollvannstua og Grefsenkollen. En kjempe fin rute å trille som jeg anbefaler om du er i nærheten av Lillomarka. Trollvannstua og Linderudkollen er markastuer som det er veldig lett å komme til. Jeg kjørte bil og parkerte på parkeringsplassen ved Stig på Årvoll.

Blid jente klar for tur. 


Trillet først til Linderudkollen. Tidligere var det stølen til Linderud gård og en av de siste stølene i Akersdalen. Driften ble lagt ned i 1930, og i dag er Linderudkollen markastue med fem hoppbakker som brukes jevnlig til trening og konkurranse. 

Lillesøster foran hoppbakkene.

Det lille vannet ved Linderudkollen heter Svartputten. Veldig idyllisk sted synes jeg så jeg og lillesøster spiste lunsj der. 

Endene var veldig tamme og nærgående. Og sultne!

Lillesøster synes det var spennende å studere endene på nært hold. 

Til lunsj hadde jeg omelett med spekeskinke og salat. Og ved siden av hadde jeg eple og hasselnøtter. Sunt, enkelt å lage og ikke minst kjempe godt!


Endene syntes også jervenduken var fin å ligge på, men lillesøster syntes endene ble litt vel frekke og ville heller komme opp til mamma å studere de derifra. 

Etter en god lunsj trillet vi videre til Trollvannstua. Den ligger ved foten av Trollvannskleiva alpinannlegg. Der er det fine skiforhold om vinteren og flotte bade og fiskemuligheter om sommeren. Nå på sommeren kom vi ikke inn i selve hytta, men de hadde en betjent kiosk og fine sittemuligheter ute. 

Trollvann

Veldig fint ved Trollvann og mange som badet der denne fine sommerdagen.

Lillesøster sov så derfor trillet jeg rett opp til Grefsenkollen. For å komme seg til Grefsenkollen kan man trille opp det bratte alpinannlegget (god trim) eller man kan trille opp langs grefsenkollveien. Jeg valgte det siste og hadde da fin utsikt ned til Mariholtvannet. 

Natur og byliv i ett :) 

Grefsenkollen er et høydedrag helt sørvest i Lillomarka. På toppen ligger det en restaurant oppført i 1927, og man har kjempe fin utsikt over Oslo. 

Toppen ligger på 367 meter over havet. 



Veldig fin utsikt over Oslo.

Lillesøster sov sov seg gjennom hele turen til Grefsenkollen så da trillet jeg ned alpinanlegget til Trollvann igjen hvor lillesøster våknet og vi tok oss en pause. Ved Trollvannstua hadde de også veldig fint stellerom.

Blid kosejente etter en god lur.

Dette var faktisk siste dagen i permisjonen min og jeg nøt hvert sekund. Har vært et helt herlig år med mange fine turer sammen med gojenta mi 

Ei som vet å kose seg på tur!

Turistforeningen har en kjempe fin beskrivelse av turen på sin nettside. Beskriver bare Trollvannstua og Linderudkollen, men Grefsenkollen er rett i nærheten av Trollvannstua så det er lett å finne fram.

Jeg har valgt å ta en pause fra bloggingen i sommer, er så mye annet å gjøre enn å sitte foran pc'n på kveldene. Men satser på å ta opp bloggingen litt nå på høsten. Uansett er jeg aktiv på instagram som bruker @markablogg om du har lyst å se glimt fra turene vi er på :)

6 comments:

  1. Ser på insta at dokke er like aktive som før ;-) Rart at permisjonen no er over? Rekner med det blir en travel kvardag med 2 aktive og jobb igjen, barnehage og aktivt friluftsliv. Mina er ei lita solstråle! Skjønn frøken som ser ut til å elske å være ute, ikkje minst takka være dokke som tar ho og storebror med ut og gir dei fine opplevelser <3
    Ha ei super helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Synes det er kjekt å være igang med jobb og hverdag igjen, men savner så klart veldig snuppa og friheten til å dra så mye ut på tur ja. Takk for koselige ord Trude! Lillesøster ser veldig opp til storebror så er nok mye av turgleden hans som har smittet over på henne - vi er heldig som har to slike turglade småtasser. Klem

      Delete
  2. Så kjekt å lese turrapport frå deg igjen! Eg forstår godt at du tok ein bloggepause i sommar, men gleder meg til fleire innlegg utover hausten. :) så stor minstejenta di er blitt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk for det Ingebjørg :) Ja får satse på at jeg får blogget litt mer framover. Vi driver bygger garasje da så må vi bruke litt tid hjemme også, men minst en tur ut hver helg klarer vi :)

      Delete
  3. Takk for fine innlegg, me blir veldig inspirert:) mannen i huset har vore masse på tur i Østmarka, men kjekt å lesa om barnevennlige turar. Håpar jobbstart har gått bra, eg har to veker igjen, så er det tilbake på kontoret.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk for koselige ord Oddbjørg. Oi, permisjonen din snart over for deg også ja. Masse lykke til med jobbstart du også, det går nok bra skal du se selv om man naturligvis vil savne gullet noe veldig ♥

      Delete