Wednesday, 17 September 2014

Lyse søte kjeks

Oppskift på lyse søte kjeks

200 gram smør
175 gram sukker
1 stort egg
400 gram hvetemel
1 ts vaniljesukker

Rør smør og sukker hvitt med kjøkkenmaskin. Tilsett deretter egget og rør sammen.
Ha i siktet hvetemel og vaniljesukker og kjør deigen på sakte fart og spe på med mer hvetemel til alt er godt blandet og samler seg i en "klump". Ha plastfolie rundt deigen og la den ligge i kjøleskapet minst en time.

Del deigen i to og ha den på et melet underlag. Legg den ene delen tilbake i kjøleskapet til du trenger den. Kjevle deigen til ca 5 mm og stikk ut kjeks med ønskede former. Vi lagde mummikjeks denne gang og de var kjempe populære. 


Stekes på 180 grader i 8 min, til de blir gylne.

Flinke hjelperen min!

Luringen spiste nok en god del deig, men forstår han godt for den var veldig søt og god....


Nystekte kjeks klar for å være med på tur

Husker ikke hvor denne oppskriften kom fra da det er noe jeg har skrevet ned i kokeboken min for en stund siden. Men det jeg vet er at de er kjempe gode og veldig enkle å lage :)

3 comments:

  1. Mmmm, dette såg godt ut! Du har så mange gode mattips! Dete skal prøvast ut! :)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. 180 grader i 8 min, til de blir litt gylne. Obs, hadde visst glemt å legge inn det ja ;-) Oppdatert innlegg nå, takk for sa ifra.

      Delete