Sunday, 28 June 2015

Nordmarka - Kano og Telttur med barna i Øyangen

Øyangen er en innsjø som ligger i Ringerike kommune i Buskerud. Ligger rett ved Ringkollen i Nordmarka. Det er Oslomarkas nest største vann, bare Maridalsvannet er større. Øyangen er populært som både fiske og badevann og veldig fint for padleturer da det har hele 31 øyer.

Vi startet padleturen ved Jonsettangen. Der er det parkeringsplass så det er lett å få lagt ut kanoen uten man trenger bære. Veldig praktisk når man har med små barn. Jonsettangen er også en populær badeplass og et fint utgangspunkt for turer i marka.

To ivrige barn på tur. Kanolivet har falt i smak hos begge uten tvil.

Gode venner deler koseklut :)

Øyangen er et vakkert vann. Det er en del hyttebebyggelse rundt vannet men med så mange øyer så finner man alltid et fint sted å padle i land.

Lillesøster begynnte bli litt sigen da å padle kan være ganske søvndyssende for de små. Hun la seg godt tilrette inntil storebror. Men han var litt urolig så lillesøster ble litt oppgitt over at han ikke kunne sitte i ro. Noterer meg at det er nok bedre å la de sitte hver for seg i kanoen slik at lillesøster kan hvile / sove om hun trenger det.

Vi var ikke kjent med hvor det var mulig finne teltplass så vi speidet mot land der vi padlet.

Fant en øy som så ut kunne være et fint sted å telte. Pappa og lillesøster tar en sjekk.

Øya var kjempe fin men det var litt ujevt liggeunderlag der vi kunne sette opp teltet. Derfor dro pappa og storebror på en liten padletur for å sjekke om det var en bedre plass litt lenger inn i vannet.

Jeg og lillesøster koste oss på øya imens.

Plukke kongler i en kopp er gøy for ei på 21 måneder. Etterpå kan man jo kaste konglene i vannet. Plopp Plopp!

Gutta kom tilbake etter kort tid. De hadde ikke funnet noe bedre sted så da ble vi enig i at denne øya var bra nok. Glad for det i ettertid, fint sted å være med små barn med fint terreng og ikke så dypt vann langs land på øya.

Pappa og storebror setter opp teltet. Lillesøster var mest interessert i å slappe av oppå teltduken.

Kosestund ved vannet.

Storebror var veldig ivrig på å fiske. Han har sin egen Elias fiskestang og fisket med dupp og mark.

Mens man venter på fisken brukte storebror kikkerten til å se seg rundt.

Pappa fisket med sluk og jammen fikk han en fisk etter kort tid.

Storebror i full jubel over pappas fangst. Det ble en Sik. Det har vi faktisk aldri fått på kroken før så det var gøy.

Sik er i laksefamilien men skiller seg fra laks, ørret og røye ved sine større skjell, mangel på tenner i munnen og sin blanke farge uten flekker. Halefinnen er tydelig kløftet. Selv fikk jeg ikke smakt på den da den ble kveldsmat for gutta mens jeg la lillesøster, men storebror mente det var den beste fisken han hadde smakt!

Lillesøster syntes det var kjekt å ligge i hengekøya. Man kan ha det mye morro i den!

Storebror vil også være med på leken :)

Grønt og fint på øya.

Lillesøster lekefisker med pinne fra kanoen.

Pappa og lillesøster har mye å prate om

Så var det tid for middag. Middagen var hamburger og fiskeburger. Enkelt å lage og garantert at barna spiser.

Kos rundt "middagsbordet".

To tøffe sjørøvere klar for et lite kveldstokt. Og kanskje kunne pappa få litt mer fisk. Storebror var fiskesulten!

Turbobamsen var med på padleturen og likte utsikten. Men det ble ikke så lange kveldsturen, lillesøster begynnte å bli trøtt og maste om at hun ville sove så da var det bare å padle mot land igjen.

Storebror hadde så lyst på mer fisk og prøvde fiskelykken fra land. Han fikk lov å kose seg opp litt lenger sammen med Pappa mens jeg la lillesøster.

Etter kveldstellet var lillesøster lykkelig over å kunne legge seg i soveposen og kose seg med litt melk. Og jeg kunne sagt hun sovnet kort tid etter uten problem.... MEN.....

Neida, hun fant ut at hun heller ville hoppe...

Og stupe kråke

Og rulle rundt...

I skikkelig tullehumør og blid som en sol.

Utrolig sjarmerende men det begynnte å bli sent og hun så ikke til å ville gi seg...  Og etterhvert begynnte hun å bli overtrøtt med kort vei mellom gråt og latter.

Mamma måtte bli litt streng og si at nå var det nok, nå var det på tide å legge seg. Ble litt gråt men tilslutt skjønte hun at det var best å roe ned og sovnet som en stein.

Når lillesøster først sovner så sover hun så godt at det er ikke noe problem for meg å gå ut av teltet og nyte litt til av den nydelige sommerkvelden.

Deilig å sitte ved det blikkstille vannet, høre fiskene vake og fuglene synge. Og storebror og pappa kom padlende forbi, de var på en liten guttetur og jeg kunne se de storkoste seg. Herlig!

Da gutta kom tilbake fra padleturen sin var det på tide at storebror også gjorde kveldstellet.

Mannen har aldri sovet ute i hengekøye før så han hadde lyst å prøve hvordan det var. Helt greit, da ble det bare enda bedre plass i teltet for oss andre hehe. Storebror måtte opp i køya en tur for å si godnatt og så hadde de endel å prate om. Det er ofte på tur de gode samtalene kommer.

Man blir trøtt av masse frisk luft så storebror brukte heldigvis ikke så lang tid på å sovne.

Og jeg måtte bare nye solnedgangen litt til før jeg kunne legge meg.

Nydelig kveld på Øyangen. Heldig vi som kan nyte slik vakker natur!

Klokken kvart over åtte ble jeg vekket av den blideste jenta. Storebror sov godt så for å ikke vekke han lot jeg lillesøster få låne iphone'n litt. Halv ni våknet også en blid storebror. Herlig når barna sover så lenge på telttur, absolutt ikke en selvfølge.

Når mannen hørte det var liv i teltet kom han å hentet storebror. Mannen hadde vært oppe en liten stund allerede og vært ute i kanoen å fisket. Da hadde han fått en Abbor som storebror kom å viste oss. Storebror var i kjempe humør, han skulle få fisk til frokost.

Men først litt morgenstell.

Så var det frokstlaging.

Pappa og storebror ordner frokosten. Ikke så store fisken så storebror fikk gleden av å spise mesteparten. Han skulle helst hatt mer, elsker fisk den gutten!

Etter frokosten koste barna seg litt med å tegne i Gapahuken. Den brukes som ekstra oppholdssted og barna trives veldig i den. Sparer oss for en del løping inn og ut av teltet på dagtid.

Kort tid etter frokost begynnte vi pakke sammen leiren. Det tar alltid tid og kan være ganske travelt. Ungene synes ofte denne delen er litt kjedelig og vet å mase litt ekstra... Så vi bytter litt på, den ene pakker og den andre ser til barna.

På vei hjem tok vi en liten omvei for storebror ville vise oss noen "hemmelige kanaler" han og pappa padlet dagen før. Så han fikk sitte foran i kanoen og det var stas.

Padleturen tilbake gikk kjempefint. Begge ungene koste seg og hadde vi padlet litt lenger så hadde lillesøster garantert sovnet for hun slappet skikkelig godt av.

En nydelig helg og vi kommer helt sikkert til å dra tilbake til Øyangen!

2 comments:

1. Fantastisk flott plass :-) Herlig å sjå dei fornøgde ungan .

ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk Marit :) Ja det var en kjempe fin plass, dit må vi nok dra igjen :)