fredag 19. juni 2015

Padletur med barna på Svartoren i Østmarka

Svartoren er et smalt idyllisk vann i Østmarka. Det ligger akkurat i grensen mellom Ski og Enebakk. Vannet er kun 2,5 km langt, men kjempe fin for kortere padleturer. Det er mulig fiske der og det er flere steder man kan telte langs vannet.

For noen uker siden skulle lillesøster på 20 måneder få være med på sin første kanotur. Vi valgte Svartoren fordi det virket som et trygt valg da det er smalt og lite vindutsatt. Og så var vi kjent der. Alt vi ønsket var at lillesøster skulle få en fin opplevelse på sin første padletur.

Ungene hadde høye forventninger til turen. Spesielt storebror, som har veldig gode minner fra tidligere kanoturer. Han var helt i ekstase! Det fine var at det gode humøret hans smittet veldig over på lillesøster som også ble veldig ivrig. Litt skeptisk med engang jeg satte henne i kanoen men jeg forklarte henne rolig hva som skjer og vi sang litt "ro ro ro min båt" så slappet hun av ganske fort igjen.

Vi hadde så vidt rukket å kommet ut på vannet så begynnte det å styrtregne. Barna hadde på regntøy men lillesøster fikk en del regn i fjeset og det var ikke så kjekt. Heldigvis hadde jeg jervenduken lett tilgjengelig og den fungerte fint som tak. Og de tøffe barna tok regnværet med godt humør, og jeg ble veldig stolt over de små friskusene mine. 

Heldigvis varte ikke regnværet så lenge og sola tittet fram. Takk og pris, det er absolutt mye hyggeligere å være på kanotur i fint vær selv om alle tok regnværet med godt humør. 

Sjekk de to forventningsfulle barna da! 

 
Nydelig perle av et vann.

Vi så en Mink ved vannkanten så da måtte vi ta en pause i padlingen og se på den. Å studere dyrelivet i og ved vannet er både lærerikt og spennende. Vi padlet også ved siden av noen ender og det syntes lillesøster var kjempe gøy.

Det ble ikke så lange padlingen før vi stoppet for matpause. Storebror likte at vi hadde en hel øy for oss selv. Og praktisk få tørket litt klær, jervenduk, redningsvester etc som ble våt i regnværet. 

Vi hadde pølser i termos som lunsj og hjemmebakte eplemuffins til dessert. Enkelt og godt.

Etter lunsj og litt lek var vi klare for å dra videre for å utforske resten av vannet. 

Flinke mannen min. Det er han som er sjefen for styringen av kanoen, jeg bidrar bare så godt jeg kan med framdriften. Har prøvd meg litt med å sitte bak men det var jammen ikke lett så jeg trenger mer trening i teknikk ja.

Her er vi i enden av vannet. Vi måtte padle så langt vi kom for barna ville så gjerne ta en nærmere titt på bekken.

Sola skinner og livet er bare herlig!

På tilbaketuren plasserte vi storebror bak meg og lillesøster foran mannen. Jeg tenkte det var mer praktisk, men vi fant fort ut at det motsatte likevel var best. Lillesøster trenger mer hjelp og det er lettere for meg å snu meg å hjelpe henne da jeg ser fjeset hennes. I tillegg er det jo den bak som tar seg av styringen så lite praktisk når han må slippe åra for å hjelpe henne med rette seg opp, gi henne noe etc. I vind kan det faktisk være ganske håpløst.... Så fint vi hadde denne turen i rolig vann for å finne ut av slike ting :)

Lillesøster ble bitte litt utålmodig det siste stykket. Da var det kjekt å ha noen potetskruer å kose seg med og stemningen ble tipp topp igjen.

En blid jente som var veldig fornøyd med å få vært på sin første padletur. Og foreldrene kjempe fornøyd med at de ser ut til å like padlelivet like godt som oss :)

Litt råd og tips om kanotur med barn:

* Sett alltid sikkerheten først
* Husk redningsvest på både voksne og barn
* Padle langs land
* Regntøy og støvler er oftest mest praktisk
* Ha med ekstra skift om man blir våt
* Ta jevnlig pauser 
* Prat, syng og ha det gøy med barna mens man padler
* Ha snacks lett tilgjengelig om barna blir utålmodige 
* Selv små barn må gjerne få sin egen padleåre men bind den fast med et tau så den ikke flyter avgårde...
* Også en fordel at barnet har evnen til å sitte rolig og høre etter når de er med på kanotur... Å velte kanoen vil man helst unngå.

Ja det er litt å tenke på når det gjelder kanotur med barn. Men jeg elsker det 



2 kommentarer:

  1. Så innmari koselig <3 Såg ut som dei virkelig koser seg på kanotur, tross regnet som kom. Dokke 2 er flinke med å finne på sånt med ungene, heldige er dei :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelige ord Trude :) Ja kanoturer er kjekt for både store og små :)

      Slett