fredag 3. juli 2015

Storebror på 5 år sin første utenatt i hengekøye

I Juni fylte storebror 5 år. Hipp Hipp Hurra! I bursdagsgave fikk han hengekøye (Eno Hammock) og så snart det ble helg ønsket han å sove ute i den. Jeg har hatt noen utenetter i hengekøyen siden januar i år og liker veldig godt den måten å sove ute på. Så jeg var ikke vond å be med på tur. Hva er vel bedre enn å dele den gleden sammen med fine gutten min!

Åååå som vi gledet oss over en utenatt sammen bare vi to. Storebror omtrent danset bortover stien og det samme gjorde nok jeg.  

Vi gikk til et sted hvor vi er godt kjent. Det fine er at det er kort vei hjem tilfelle storebror ville hjem midt på natten... Tvilte på at det ville skje men "better safe than sorry". Mens jeg satte opp hengekøyen hans spiste storebror kveldsmat og pratet som en foss...

Så snart hengekøyen var hengt opp og myggnetting satt på ville storebror oppi. Han var kjempe fornøyd over ligge i sin egen hengekøye. 

Storebror ville ha mer mat og hadde god apetitt. Man blir sulten av å være på tur.

Mens storebror koste seg i køya si satte jeg opp min hengekøye. Jeg droppet tarp denne gang, det var meldt oppholdsvær hele natten. Så lenge jeg kan sover jeg helst under åpen himmel så man kan nyte utsikten opp i trærne.

Myggnettingen var kjekk å ha, holdt myggene unna og gjorde det også ekstra koselig da det ble som et lite rede. Over myggnettingen hengte jeg opp en rekke med ledlys (ENO Twilights) som ga trygghet og lys om storebror skulle våkne opp midt på natten. 

En som var veldig fornøyd med hengekøya si. Og med nytt blad og en haug med bamser var kosen komplett.

 Storebror lurte på om jeg kunne lese litt til han. Klart det! Og ikke noe problem å være to i hengekøyen da den er ganske romslig og vi koste oss en stund med lesingen.

Mormor er på besøk fra Møre og hadde så lyst å komme bort en tur å hilse på. Det begynnte å bli sent men er jo så koselig med et lite besøk så det kunne vi ikke si nei til. Storebror ble kjempeglad og stolt over vise mormor hvor han skulle sove i natt. 

Etter mormor dro tok det ikke lange stunden før storebror sovnet. Man blir trøtt av frisk luft. Jeg satte meg rett utenfor hengekøyen hans helt til han sovnet tilfelle det skulle være noe. Storebror har aldri sovet i hengekøye før men fant roen i den med engang. Men overrasket var jeg ikke, jeg vet han er tilpasningsdyktig og trives godt på tur så det var nettopp derfor jeg ikke hadde betenkeligheter med å ta han med heller. 

Nydelig kveld å sove ute på.

Myggen begynnte å bli litt vel klengete så da var det fint å krype inn i hengekøya og under myggnettingen. Deilig ligge slik i hengekøya, kjenne svak gynging, nyte kveldshimmelen og høre fuglene synge. Jeg tittet bort på storebror et par ganger og var litt spent på om han kom til å sove godt.

Det var ikke en lyd å høre fra storebror gjennom hele natten. Jeg sto opp et par ganger for å se om han hadde det bra. Han hadde det kjempefint og merket ikke engang at jeg sjekket han. Jeg var litt nervøs for om han ville krype ut av soveposen og bli kald men han holdt seg i den hele natten. Og selv om man er litt ekstra på vakt når man har med barn må jeg likevel si at jeg hadde en god natt i hengekøyen. Og det er ikke noe problem for meg at jeg må ut av køya for å sjekke storebror når jeg kan nyte en fantastisk stjernehimmel i samme slengen.

 Klokken åtte på morgenen sov fortsatt storebror. Men jeg hørte han begynnte å røre litt på seg. Og etterhvert hørte jeg en trøtt stemme som mumlet og opp kom en bustete og blid gutt. Og jammen fikk jeg en morgensang også. Herlig. Etterpå la han seg ned igjen og slappet av i 10 minutt til. Ingen grunn til å stresse på morgenen. 

Siden resten av familien var hjemme og mormor på besøk pakket vi sammen og dro tidlig hjemover der gjengen ventet med litt sen frokost. Heldig vi!

Storebror sin første natt i hengekøye ble altså en suksess. Han sov kjempe godt hele natten og var veldig fornøyd med både komforten og opplevelsen. Dette blir neppe siste gangen jeg og han drar ut på en slik tur 


6 kommentarer:

  1. Så spennende. For en tøffing, ser han koste seg. Takk for inspirasjon. Hilsen Ida.

    SvarSlett
  2. 2 tomler opp for Storebror!! :-D Fantastisk bursdagsgave da, nesten misunnelig ;-) Veldig koselig å lese Monica, du har en tøff gut, så absolutt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelige ord Trude. Leker har han nok av så kjekt med turutstyr i bursdagsgave så vi kan dele slike opplevelser sammen :) Blir nok flere hengekøyeturer på meg og storebror ja!

      Slett
  3. Han har jammen vokst! Artig å følge med å se og for en flott bursdagspresang! Noe til barnebarnet en dag kanskje:))
    Kos dere på tur:)))

    SvarSlett