Thursday, 13 August 2015

Turmat - Pannebrød på primus

Pinnebrød er storebrors favorittmat på bål. Men i disse tider hvor det er bålforbud i skogen er det stort sett primusen som gjelder for laging av turmat. Jeg og storebror skulle sove ute og jeg hadde lyst å lage noe godt til storebror, det er jo viktig å kose seg på tur. Da tenkte jeg at det var på tide å teste ut pannebrød. Det ble helt klart en suksess. Tar litt tid å steke, men det er det verdt for det smakte nydelig. 

Oppskrift 

250 gram hvetemel
100 gram sammalt hvete
50 gram havregryn
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
3 ts sukker
ca 2 dl vann
1 ss olje

Bland alt det tørre sammen først. Man kan lage deigen ferdig før turen eller på lengre turer lage melblandingen hjemme og blande i vann og olje senere og elte i posen. Fordel deigen jevnt og ikke for tykk i panna. Stekes i smør eller olje på svak / middels varme til brødet er gjennomstekt. Hvor lang tid man bruker er avhengig av tykkelse på brødet, mener jeg brukte 20 min på disse. Jeg kunne med fordel jevnet ut deigen litt bedre enn det jeg gjorde, men klarte likevel å få de gjennomstekt. Blandet i litt spekeskinke i deigen, det var veldig godt. Man kan også blande inn krydderuter, ost og annet man liker. 

Storebror venter spent på brødet. Deilig lukt spredde seg i skogen mens jeg stekte.

Slik så leiren vår ut. Var meldt litt regn så da er det greit å med tak (tarp) over hengekøyene. Storebror er kjempefornøyd med å ha sin egen hengekøye. 

Brødet falt absolutt i smak hos både storebror og meg.


Storebror sørget for desserten. Mye blåbær i skogen i år, de er store og smaker kjempe godt.

Etter mat og tannpuss var storebror veldig klar for legge seg i hengekøyen sin.

En som sov godt ja :)
  
Nydelig juli natt. Jeg elsker ligge i hengekøyen, kjenne den friske luften og høre på lydene i skogen.
  
En blid gutt neste morgen. 

Storebror bestilte pannebrød til frokost også, da måtte jo mor fikse det. Det var meldt skikkelig regn utover dagen så da pakket vi sammen og dro tidlig hjem til resten av familien. 
  
Med godt brød i magen gikk turen hjem som en lek.


No comments:

Post a Comment