fredag 4. september 2015

Nordmarka - Telttur på Ørfiske med barna

Et populært turmål i nærmiljøet vårt er Ørfiske. Vannet ligger 337 moh så det går jevnt oppover fra Rotnes i Nittedal, men det er lett tilgjengelig da det er gruset sti hele veien. Kommer du fra Oslo kan du ta toget til Movatn og gå til Ørfiske på gruset sti derifra. Det er fint å både sykle og trille vogn dit. Det er også overkommelig for femåringen å gå dit selv. Pga den lette tilgjengeligheten bestemte vi oss for at vi skulle telte der i midten av August.

Mannen med 80 liters sekk på ryggen. I tillegg dro han Nordic Cab'en med Lillesøster på snart to år etter seg. Jeg hadde 60 liters sekk på ryggen.

Fornøyd gutt som gledet seg til sove i telt.  I starten gikk han bak Nordic Cab'en og holdt i håndtaket, og vi hadde et ganske så greit tempo oppover de første bakkene.

Storebror lekte Klatremus fra Hakkebakkeskogen og jeg var Mikkel Rev som prøvde fange han. Han er fortsatt veldig glad i rollelek på tur. Rollelek gjør turen mer spennende og storebror glemmer at det er slitsomt å gå...

Storebror var flink å gå selv. Men det begynnte å bli litt sent på ettermiddagen så for å komme fortere fram til teltplassen spurte vi om han ville i Nordic Cab'en det siste stykket. Det var helt greit, han koser seg veldig i den og lillesøster var veldig fornøyd med å få selskap.

Framme ved demningen på Ørfiske. Været var helt nydelig!

Stedet vi planla å telte var allerede fullt av folk. Heldigvis var det et greit sted ikke så alt for langt unna, ikke noe gøy å måtte lete lenge etter teltplass når man har med unger og klokken nærmer seg middagstid.

Kjekt å se hvor ivrig lillesøster blir når teltet kommer fram.

Etter teltet kom opp ordnet vi middag. Og til dessert fikk barna kakao. Viktig å kose seg på tur.

Lillesøster tusler rundt og utforsker området. Mye blåbærlyng rundt teltet så hun gikk ikke så langt.

Søskenkjærligheten blomstrer alltid litt ekstra på tur

Jeg fikk også min dose med kos. Heldige meg :)

Vi var på skyggesiden av vannet da andre siden ikke er så lett tilgjengelig med Nordic Cab'en. Men veldig koselig stemning med sola som skinte mellom trærne.

Ei som slapper av i lyngen og følger med på hva storebror driver på med.

Det er så fint å være på telttur med barna. Masse god tid til de gode samtalene, ingen huslige plikter som forstyrrer.

Det begynner å bli kveld for lillesøster og da er det godt å bare slappe litt av på jervenduken. En bedagelig liten frøken. Lykken komplett når pappa også kom å la seg ned ved siden av henne.

Herlig kveldstemning og det var mye fisk som vaket. Men fiskestangen hadde vi ikke med denne gang dessverre...

Lillesøster fornøyd med å komme inn i teltet og krype inn i soveposen. Men dessverre tok det sin tid før hun sovnet. Mens storebror alltid har vært lett å legge på telttur er denne frøkna litt mer vrien... Men når hun først sovner så sover hun godt da

Etter barna sovnet måtte jeg bare ut en tur å nyte kveldshimmelen. Etterhvert ble det ganske så mørt men med fantastisk stjernehimmel var det herlig å bare sitte der å nyte synet og stillheten.

Lykke

To blide unger som våknet klokken halv åtte. Siden det var litt kjølig ute enda så koste vi oss med litt lesing i teltet før vi gikk ut.

Ganske såååå fint å våkne til dette været.

Det er en utrolig luksus å kunne våkne opp i slike omgivelser og med unger som storkoser seg ute.

Storebror leser litt i sola som varmet mer og mer.

Godt med frokost, maten smaker alltid ute i frisk luft.

Rikelig med blåbær i år, kjempe gode er de og. Lillesøster gikk å småspiste hele tiden og ekornbamsen fikk også smake.

Etter frokost var gutta på en liten oppdagelses-tur borti skogen og kom tilbake med deilig piggsopp.

Så da ble det polarbrød med nystekt sopp til lunsj. Nam Nam!

Mens vi pakket sammen telt og utstyr koste lillesøster seg med spise enda mere blåbær.

Mannen fått på seg lasset og vi setter kursen på vei hjemover. Kjekt å dra Nordic Cab'en slik etter seg på telttur. Vi får med oss mer, og vekten merkes ikke på samme måten som når man bærer på ryggen.

Storebror hoppet inn i Nordic Cab'en på de kjedeligste transportetappene. Greit med en liten hvil og lillesøster setter pris på selskapet.

Der det var mulig gikk jeg og storebror på stier. Jo vanskeligere terrenget er jo mer gøy synes storebror det er.

Storebror flyr avgårde, må ta igjen pappa og lillesøster som ligger litt i forveien.

Fine Ørfiske.

Soppnettet er alltid med på denne tiden av året, og kjekt var det for på vei hjem fant vi litt kantareller. Nydelig matsopp!

Ved demningen til Ørfiske.

Mannen og lillesøster hadde kommet fram til demningen før oss og tok oss imot når vi kom gående. Godt for lillesøster å få løpe litt rundt også.

Ved demningen badet friskusen storebror (vannet var ikke akkurat varmt) mens lillesøster nøyde seg med å vasse litt. Herlig sommerdag i midten av august.

Snart hjemme etter en kjempe fin tur.

Fikk du også lyst å telte med barna men ikke prøvd det før? Sjekk gjerne dette innlegget som jeg skrev for en tid tilbake med råd og tips for telttur med barn

I morgen lørdag 5 september inviterer Norsk Friluftsliv deg til å sove ute. Det er friluftslivets år og målet er å få over 50.000 personer til å sove ute den natten. Klarer man det blir det i så fall ny norgesrekord. Dette vil jeg selvfølgelig være med på, sleng deg med du og da vel. For påmelding sjekk #nattinaturen.

1. Hei:) hvilken type sovepose bruker du til lillesøster? Alltid hyggelig å lese om turene deres. Her på Lørenskog er det kommet stolpejakt nå, så vi tenkte å prøve å finne noen på søndag. Ha en fin helg.

1. Hei Oddbjørg. Takk for hyggelig hilsen!
      Lillesøster har en sovepose som heter Ajungilak Knøtt, arvet etter storebror. Den er beregnet for de minste barna opp til 105 cm. Har holdt barna varme også i minusgrader og er en veldig god pose. Men jeg anbefaler like godt Little Mammut som storebror har. Den er nemlig regulerbar og du kan velge om den skal være 105 cm eller 140 cm. Den er dyrere i pris, men barnet har den jo lenger og soveposen er utrolig god. Begge posene er 3 sesongers men vi har som sagt brukt de i minusgrader uten problem, og lar eventuelt barna sove i to tynne lag ull på de kaldeste turene.
      Hadde ikke hørt om stolpejakt før jeg så takk for tips, det så jo veldig kjekt ut. Fant dere noen?
      Ha en fin dag :)

2. Så inderlig godt det er å være 2 søsken på telttur <3 herlige unger dokke har, virkelig! Og telttur er alltid så kjekt :-)

1. Takk for så koselige ord Trude :) Ja de har mye glede av hverandre og det er så herlig å se. Men nå begynner storesøster å bli stor (og liker terge hehe) så det blir litt krangling innimellom også, men på tur pleier blomsterkjærligheten å blomstre ekstra sterkt da :)