onsdag 4. mai 2016

Om friluftslivets år og mine mål om å bli selvstendig på tur


Jeg har hatt en tendens til å legge oppgaver jeg ikke liker eller føler jeg mestrer over på mannen. Han har hatt en barndom hvor friluftsliv har vært en viktig del av hans oppvekst. Selv var jeg ganske blank på området når jeg traff han. Det er så fort gjort å la han ta de oppgavene på tur som jeg føler jeg ikke mestrer. Det er ikke det at jeg ikke vil lære egentlig. Det er bare enklere å la han gjøre det... Jeg har selvfølgelig lært mye i de årene vi har vært sammen. Men følte altså at jeg fortsatt hadde mye igjen når det gjaldt selvstendighet. Så ved årskifte 2014/2015 bestemte jeg meg. Jeg skal bli selvstendig på tur. Det skulle være min utfordring i Friluftslivets år. Jeg skulle bli trygg på de oppgavene jeg alltid overlot til mannen på tur. Som å tenne bål, lage mat på primusen eller sette opp teltet og annet turutstyr helt på egenhånd. Så for å nå målet mitt bestemte jeg meg for å sove ute minst en natt hver måned. Det betydde at jeg kom til å sove ute en del alene og måtte tøye noen grenser.

JANUAR


I Januar kastet jeg meg likegodt bare uti det. Gikk alene ut i marka. Hengte opp hengekøya mi for å sove ute alene for første gang. Det snødde ganske godt og var et par minusgrader ute. Jeg var godt kledd og ved godt mot. Dette skulle jeg klare!


Første gang jeg satte opp tarp. Langt fra perfekt satt opp, men det var en start.


Storebror hadde sendt med meg en bamse. Overraskende så syntes jeg faktisk at det var veldig koselig å ligge der helt alene i skogen. Litt rart var det, men redd var jeg ikke. Dette hadde jeg helt klart ikke turt for noen år siden. Jeg sov kjempe godt. På morgenen gikk jeg lykkelig hjem til ferdigdekket frokost og var veldig stolt over meg selv.


FEBRUAR


Ut igjen til samme sted. Selv om jeg ikke er så veldig mørkredd lenger så føler jeg meg mye tryggere der jeg er kjent. Sov kjempe godt denne gangen også. Veldig koselig å ligge i hengekøya og se på bålet som gnistret. Oppdaget at dette handler ikke bare om å nå et mål, men at å sove ute alene er en super avkobling i en travel hverdag. Og gir meg en kjempe fin nærhet til naturen.


MARS


Ut på tur igjen. Tjohoo!


Lite snø igjen i marka. Bål er koselig på denne tiden av året.


Velger glatt ei natt i hengekøya enn ei natt på hotell. Lykke!


Morgenstund har gull i munn :-)


APRIL


 Første natt i hengekøya uten tarp. Rart hvor mye glede man kan finne i å sove ute alene under månen og stjernene... Våren er en fin tid å sove ute på også, herlig høre på fuglene som kvitrer så ivrig.


All snø borte. En del elgbærsj i området tyder på at også elgen trives der. Men jeg har tilgode å treffe på en enda. Denne turen var faktisk før en arbeidsdag. Så jeg var tidlig opp neste dag. Pakket sammen, dro hjem å dusjet og spiste litt før jeg dro på jobb. Når helgene var opptatt så måtte jeg bruke en hverdag men det gikk kjempe fint og jeg kom fornøyd og uthvilt på jobb.


MAI


I Mai sov jeg ikke ute alene, istedenfor var vi på flere overnattingsturer hele familien.

Selv om jeg trives på tur alene er det helt klart koseligst når hele familien er samlet. Etter noen netter ute alene merket jeg at jeg har blitt mer selvstendig og tar mer initiativ når det gjelder oppgaver jeg tidligere gjerne ville slippe. 

JUNI


I Juni fylte storebror 5 år og fikk sin egen hengekøye i bursdagsgave. Det var en ivrig gutt som et par dager senere fikk være med mamma på hengekøyetur. 


Selv om det er koselig sove ute alene er det absolutt aller best når man har med seg en så utrolig blid turkamerat som dette. Storebror sov som en stein hele natten og våknet blid og uthvilt. Tøffe friluftsgutten min!


JULI

Jeg og storebror klar for ei natt i hengekøyene igjen. Her lagde jeg pannebrød for første gang. Smakte utrolig godt! Før var det stort sett mannen som tok seg av matlagingen med primusen, nå lager jeg gladelig mat på den selv. 


En sovende gogutt og månen som lyser i det fjerne. Lykke!


Teltnatt Sjusjøen
Jeg ønsket også bli tryggere på å sette opp teltet selv så derfor tok jeg og storebror oss en teltnatt da vi var på Sjusjøen i sommerferien.

Storebror er like fornøyd, enten han sover i telt eller hengekøye. Han synes det er kjempe kjekt å få være med på tur. Bryr seg ikke så mye om hvordan vi sover eller hvor.

Fint med en som kan hjelpe meg når jeg skal pakke sammen teltet. Det klarte vi fint! En utfordring var å få med seg alt utstyret. Jeg er ikke største og sterkeste jenta og ikke lett å sykle med stor sekk akkurat... Iallefall ikke med mine sykkelferdigheter :-)

Ingen skam å snu?
I juli var vi også på ferie i Namsos hvor jeg har familie. Jeg tenkte det kunne vært fint med en fjelltur og så finne et sted hvor jeg kunne å sove på vei ned. Startet med godt mot på tur oppover Spillumsfjellet. 

Smilende på toppen. Men det blåste opp og det var litt kaldt. Jeg hadde pakket alt for optimistisk, var jo ikke dette været jeg hadde planlagt... Jeg var svett og hadde ikke engang med meg en ekstra supertrøye for det var ikke plass i sekken. Ikke hadde jeg med isolasjon til å ha rundt hengekøya heller. Det var bare å bite i det sure eplet. Kunne sikkert funnet et sted å sove men jeg hadde det kommet til å blitt en kald natt med lite søvn. Så da tuslet jeg hjemover igjen. Til varm seng. Og til en latterfull familie som selvfølgelig måtte terge meg litt. Jeg tar det i lærdom boka mi, bruk litt større sekk så man får med utstyret man trenger. Og husk man kan ikke alltid stole på yr.no...Og ta for all del ta med ekstra skift. Man blir SVETT på fjelltur! 

Fikk da i det minste en fin fjelltur selv om været ikke var det beste. 


AUGUST

Storebror fikk smaken på hengekøye livet han også. Kjempe hyggelig, supert å dele slike naturopplevelser med sønnen sin. Alenetid bare jeg og han er også gull verdt. Litt mer jobb med pakking og sette opp hengekøyer med ustyr, men bra trening for meg.

Herlig morgen med soloppgang og verdens goeste turkamerat. 


SEPTEMBER

Natt i naturen 

I forbindelse med åpningen av friluftslivets uke, ønsket organisasjonen Norsk Friluftsliv å sette ny norsk rekord ved at minst 50000 sov ute i naturen 5 september. Målet var å skape mer oppmerksomhet om friluftsliv, og få med flere ut i naturen i Friluftslivets år 2015. Via sosiale medier kunne vi se at det var utrolig mange som sov ute den natten og det måtte vi markere med jordbær og champagne. Kjekt å få være med på å sette en slik rekord. 

Denne gang var jeg på jentetur og vi koste oss veldig med god mat og drikke. Matlaging på primus er ikke lenger en utfordring. Første gang jeg har sovet ute alene med ei venninne. Kjekt å ha ei venninne å dele utegleden sammen med også og vi var enig i at dette må vi gjøre flere ganger.

En vakker kveld.

Litt kald og vindfull natt blir fort glemt når man våkner opp til sol.  


En natt under supermånen - opplevelse for livet
28 sepstember 2015 var det supermåne og blodmåne på en og samme dag. Det var en begivenhet jeg ikke hadde lyst å gå glipp av. Trengte ikke hodelykt den kvelden, månen lyste godt opp i skogen. Nydelig! 

Det var fint å ligge i hengekøya med utsikt rett mot supermånen. Jeg var litt spent på hvordan månen ville flytte seg i løpet av natten og håpte den ikke ville forsvinne bak trærne og åsen. Ville så gjerne få med meg måneformørkelsen og blodmånen. 

Under måneformørkelsen kjente jeg tårene presset på. Følte meg så utrolig heldig. For en fantastisk følelse å være alene i marka under stjerneklar himmel og se slikt et fenomen. En sterk opplevelse jeg kommer til å huske for resten av livet. 

Fikk se blodmånen også før den forsvant bak trærne for godt. Etterpå var det godt å lukke øynene og sove noen timer. 

Om morgenen våknet jeg til denne soloppgangen. Helt nydelig rosa himmel og jeg måtte bare glise der jeg lå i soveposen og nøt synet. Er så utrolig glad for at jeg utfordret meg selv til å sove ute alene så jeg kan nyte slike fine naturopplevelser.

Den beste senga!


OKTOBER

Klar for ei natt under stjernene igjen. Herlig å ligge i hengekøya og se opp på tretoppene.

Man setter virkelig pris på sola som kommer opp en kjølig oktober morgen. Og så vakkert når solen akkurat kommer opp over åsen.

Minusgrader på natten og på underquilten min var det lagt seg rim. Men med ull, vintersovepose, liggeunderlag og underquilt sov jeg kjempe godt hele natten.


Senere i Oktober tok også jeg og storebror oss ei natt ute sammen igjen. Han maste om at vi måtte ut å sove i hengekøyene igjen, jeg var selvfølgelig ikke vond å be.

Heldigvis rakk jeg å få opp tarpet før regnet kom. Med lysrekke og lykter hadde vi det veldig koselig likevel. Det regnet og blåste en del den natten. Jeg var litt spent på om vi skulle holde oss tørr og varm hele natten men det gikk kjempe fint. Gjelder ikke slurve med tarpet når været er slikt.

Herlig våkne opp til sol og en kjempe blid turkamerat.

Utpå formiddagen kom mannen og lillesøster for å spise lunsj med oss. Kjempe koselig!


Så kjekt å være alle sammen. Og lillesøster syntes det var morsomt leke i hengekøya.



NOVEMBER
I November gjorde vi det enkelt, jeg og storebror sov i telt i hagen. Frost om natten men vi hadde det godt og varmt i soveposene. Frokosten ble tatt i teltet.

DESEMBER

I desember ble det dessverre ingen natt ute på oss. Men selv om jeg ikke nådde målet mitt på å sove ute hver måned så er jeg likevel veldig fornøyd. For jeg oppnådde det viktigste, nemlig bli mer selvstendig på tur! Jeg fikser nå bål, matlaging på primus og oppsett av hengekøyer, telt og annet turutstyr selv. 

Jeg kjempe glad jeg utfordret meg selv til å bli mer selvstendig. Det føles godt å kunne klare seg ute selv. Utfordringen har også gitt meg mange fine uteopplevelser i løpet av året som jeg aldri kommer til å glemme. 

En klapp på skuldra til meg selv. 

Takk til Norsk Friluftsliv. Som inspirerte meg på mange måter. Og takk til mannen min som tok seg av hus og barn når jeg dro ut på tur alene. Jeg var en god periode ganske så utslått pga jernmangel. Og så mistet jeg pappaen min i mars. I tillegg til dette så bygget vi garasje på egen hånd. Og mannen hadde mye problemer med ryggen. Så det var mye som skjedde på hjemmebane som gjorde at det innimellom ikke var mulig for hele familien å dra ut på tur. Men desto viktigere ble friluftslivet for meg. Man trenger ikke dra på lange turer og spennende ekspedisjoner for å ha glede av friluftslivet. Små korte turer i marka ga meg utrolig mye glede og overskudd til å takle den travle hverdagen. 

Jeg har ikke satt meg noe mål for 2016 annet enn å fortsette være mye ute i naturen. Jeg trives alene i mitt eget selskap men likevel er det jo alltid hyggeligst når hele familien kan være med på tur. Håper begge barna kan få vært med på enda flere teltturer i år enn i fjor. Å dra på slike turer gir oss uten tvil sterkere samhold og fine opplevelser 



4 kommentarer:

  1. Wow!
    Er kjempeimponert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Hege, hyggelig å høre :-)

      Slett
  2. Inspirerende å lese! Og eg kjenne meg igjen, det er lett å hoppe over dei oppgavene ein ikkje kan og gjere det ein er trygg på. Håpe du har fått vært ute no når det er så fint vær, og våren/sommaren endelig er komt:)

    SvarSlett
  3. Wow du er tøff! Inspirerende.

    SvarSlett