mandag 29. mai 2017

Telttur med barn i Nordmarka - Store Skillingen

Store Skillingen er en innsjø i Lunner kommune i Oppland. Vannet ligger 248 meter over havet og er regulert. Vannet har flere fine steder for telting, bading og fiske (abbor, gjedde og ørret).

Vi startet å gå fra parkeringen på Stryken stasjon. Turen til Store Skillingen går på skogsbilvei og er ikke lenger enn at barna klarer gå på egne ben. Vi gikk nok bare litt over en kilometer til der vi slo leir. Det er bom for å kjøre opp mot Skillingen, men det var overraskende mye biltrafikk på skogsbilveien. Så denne turen ga meg ikke akkurat følelsen av å være i "villmarka". Men vannet er fint og lett tilgjengelig, man kan ikke få alt :-)

Vi startet fra Stryken stasjon og fulgte skogsbilvei oppover mot Store Skillingen. Barna gikk selv og så hadde vi med oss Nordic Cab'en som vi fraktet utstyret i.

Det er jevn stigning oppover til vannet men barna gikk jevnt og koste seg. Ved vannet tok jeg og barna en liten pause mens mannen så seg rundt etter egnet teltplass.

På vei ned til der vi skulle telte for natten. Ivrige unger!

Mens barna lekte og så seg rundt satte jeg og mannen opp teltet. Hengekøyen kom også på plass og lillesøster var snar med å hoppe oppi den.

Barna synes det var stas at teltet kom opp, og måtte jo selvfølgelig kose seg litt inni der også. På denne turen hadde vi med Helsport Varanger Dome som er et romslig kuppeltelt. Teltet har god takhøyde og så har det tre inngangsdører i frontpartiet slik man har mulighet for åpne det opp ganske mye. To av dørene har også vinduer som sørger for mye lys. Dette teltet er vi kjempe fornøyd med! Men et så stort telt veier selvfølgelig litt, med innertelt veier det litt i overkant av syv kilo. Men mye plass for kiloene synes jeg.

Etter teltet kom opp ordnet vi middag. Vi hadde taco som er både enkelt å lage og populær mat hos ungene. Veldig greit de spiser godt når vi er på tur.

Merker jentungen begynner å bli stor. Når hun syntes det ble kaldt på kveldingen gikk hun bare til Nordic Cab'en og hentet seg jakke og lue selv.

Så fornøyd med klare seg selv.

Så var det tilbake til hengekøye igjen, den er også utrolig morsom å huske i. Lillesøster storkoste seg!

Storebror ivret etter å fiske. Fisk er det beste han vet, spesielt den han har fisket selv.

Det var lettskyet ute, men fin utetemperatur og barna koste seg. Jeg var litt nervøs de skulle plumpe uti vannet der de hoppet fra stein til stein i vannkanten, men ingen våte unger denne kvelden. Og hadde de blitt våte så hadde jeg med ekstra skift, så det hadde vel gått bra det også ;-)

Lillesøster pusser tennene og nyter utsikten over Store Skillingen. Vakkert!

Ei fornøyd jente i teltet. Hun begynte allerede si hun ville legge seg før middag, så spent var hun på å sove ute igjen. Først leste vi litt sammen, det er en koselig rutine vi har både hjemme og på telttur.

Storebror fikk være oppe litt lenger, han hadde fortsatt et håp om å fange fisk til kveldsmat. Men først en liten tur innom teltet for å "skremme" lillesøster og mamma.

Hjelp, et monster utenfor!!
Lillesøster var veldig spent på sove ute igjen så det tok sin tid før hun sovnet. Men hun var blid og fornøyd da heldigvis.

Storebror fikk dessverre ikke fisk og måtte skuffet nøye seg med havregrøt til kveldsmat. Etter det gikk han inn i teltet å la seg han også, og sovnet så å si med engang. Han er veldig grei på tur slik, sovner alltid uten problem om det så er i telt eller i hengekøye.

Siden barna sovnet ganske sent så ble det ikke tid til så mye voksentid på meg og mannen, men litt måtte vi sitte å slappe av ved vannkanten før vi la oss. Er så deilig sitte slik å nyte stillheten. Høre fuglene synge og se froskene vake rundt i vannet.

Morgenstund har gull i munn. Barna sov helt til åtte, utrolig deilig. Og ekstra kjekt når de våkner opp så blide som dette.

Som seg hør og bør på telttur med barn ble det litt turning rundt omkring i teltet før vi sto opp :-)

Grått ute på morgenen. Om natten regnet det noe voldsomt i perioder, da var det greit å ligge inne i et tørt telt.  Heldigvis ga regnet seg til morgenen.

Disig og vakkert ved Store Skillingen!

Frokost smakte godt for både store og små.

Mens vi pakket sammen telt og utstyr etter frokost lekte barna godt sammen.

Men vi fikk hjelp med å legge sammen teltstangene. Barna har godt av å få litt ansvar, også på tur. Ved at barna hjelper til øker samholdet og de får økt mestringsfølelse. Dog lillesøster på tre år ble her noe frustrert over at det var litt vanskelig få til. Og ikke snakk om hun skulle ha veiledning eller hjelp... Disse treåringene vet hva de vil :-)

Så satte vi kursen hjemover igjen. Ungene gikk i forveien, da de synes det er stas å klare seg litt på egenhånd. Kjekt høre på hvordan storebror hjalp lillesøster opp en bratt skråning, merker samholdet deres er stekt på slike turer.

På skogsbilveien og ungene i farta nedover. Lite bil trafikk på skogsbilveien hjemover faktisk, men vi holdt oss trygt på siden.

Storebror syntes veien hjem gikk mye fortere enn veien opp,og det er forståelig med tanke på at vi nå hadde nedoverbakker. Herlig med blide og fornøyde unger!

Vi gikk ikke så langt på denne turen og gjorde ting så enkelt som mulig. Årets første telttur med begge ungene var kjempe fin! Gleder oss allerede til neste tur

Har du tenkt deg på telttur med barna men vet ikke helt hva du trenger ha med? Sjekk her for pakkliste. God tur!