søndag 12. mai 2019

På huletur med barn i Lillomarka (Ole Høilands hule)

Da vi voksne solgte inn ideen vår til barna om at vi skulle på tur for å finne Ole Høiland sin hule, var barna helt med. Hvem vil vel ikke finne hulen som har vært gjemmested til en bankraner på 1800-tallet. Det sies også at noe av ransutbyttet fortsatt ikke er funnet.... I tillegg er dette også en skogstur som byr på flotte og varierte stier i kupert terreng. Super barn for tur altså!

Litt om Ole Høiland:
Ole Høiland (1797-1848) var regnet som en mestertyv med folkelig appell. Han var også kjent som en utbryterkonge, da han rømte fra fengsel hele 11 ganger. Mest kjent er han for å ha gjennomført et nøye planlagt innbrudd i Norges Bank i januar 1835. Utbyttet gjemte han angivelig flere steder, men en del av de 64100 spesidalene sies å ha endt opp i Grefsenåsen og en hule på Storhaug (altså nå kalt Ole Høilands hule).

Turbeskrivelse:
Et populært utgangspunt for turen er fra Isdammen ved Årvoll. Men dersom du har små barn og vil korte ned turen litt kan du også starte fra Linderudkollen.

Fra Årvoll (Isdammen):
Turen fra utfartsparkeringen ved Isdammen til hula (tur/retur) er på ca 5 kilometer.  Følg turveien som går på nedsiden av parkeringsplassen forbi Isdammen. Noen få hundre meter videre bortover turveien passerer du kastesteinen. Der må du huske å kaste en stein eller pinne for hell og lykke :) Turen fortsetter på grusveien i slak stigning til et kryss hvor du møter lysløypa. Her skal du til venstre. Et nytt veidele følger kort etter hvor du holder til høyre, der går det jevnt oppover. Etter ytterligere 350 meter går det av en umerket sti til høyre. Du skal ta av til høyre inn på en mindre sti, som også er merket. Stien klatrer litt oppover før det flater ut, og du møter flere stier på kryss og tvers. Nå er du like ved, og du finner hula og et informasjonsskilt langs en av stiene.

Fra Linderudkollen:
Linderudkollen ligger sørvest i Lillomarka. Du kan ta buss 56 mot Solemskogen fra Nydalen til Linderudkollen. Du kan også ta buss 31 mot Tonsenhagen til Stig eller Tonsenhagen. Ikke langt fra bussholdeplassene går det turveier helt opp til kollen. Du kan også kjøre opp til Linderudkollen, der er det om lag 220 parkeringsplasser. Det er flere muligheter for å ta seg fram til hula. Du kan gå forbi Svartputten og følge grusveien litt nedover til du kommer til en merket blåsti på venstre side (0,6 kilometer gå fra kryss). Eller du kan gjøre som oss, gå opp alle trappene til hoppkanten og så gå litt til du kommer til blåmerket sti.

Vi startet turen fra Linderudkollen,ved å ta fatt på de 244 trappetrinnene opp til hoppkanten.

Fine stier i området. Følg blå merkingen.

Her ser vi hulen fra siden.

Ved hula står dette skiltet, med nyttig informasjon om hvem Ole var.

Selve hula er ikke så stor, det er egentlig en stor stein med hulrom under. Men et fint sted å ta pause og la barna leke litt.

Mesteparten av pengene som Ole Høiland røvet ble funnet, men det mangler fortsatt 18 401,5 spesidaler. Mange har nok lett etter penger her... Spennende for store og små!

Fantastisk flott skog i området rundt hula. Og morsomt terreng gå i for barna.

Naturen er den beste lekeplass, og i en så fin skog som her er det mye som må utforskes!

Herlig eventyrskog, og på bakken lå det mange stokker man kunne balansere på.

Barna løp rundt og hadde det skikkelig gøy med å utforske i skogen.

Det er bare å henge med :)

Spennende og utfordrende sti gjorde hjemturen til en lek. Flott terreng å gå i.

Tilbake på nedsiden av Linderundkollen og jentungen lekte litt ved Svartputten. Svartputten er et lite skogstjern med mudderbunn og badebrygge; perfekt for en liten dukkert på sommerstid. Like ved tjernet er det et lite grillsted hvor du kan grille både på sommer og vinter.

Det som i dag er sportsstua var fra gammelt av stølen til Linderud gård, og var en av de siste stølene i Akersdalen (nå Groruddalen). Stedet var også populært blant jegere som jaktet i Lillomarka. Driften på stølen ble lagt ned omkring 1930, og i dag er dette en kombinert marka- og sportsstue med 170 sitteplasser i en koselig peisestue. Sportstua er kjent for godt utvalg av hjemmebakst og påsmurte rundstykker. Har du lyst å ta turen innom så er den åpen mellom 11:00 og 15:00 tirsdag til torsdag og mellom 10:00 til 16:00 i helgene. Det holdes også kveldsåpent til 20:00 når det er skiføre.